Goodgame Empire, online strategie plná rytířských bitev
I když provozovat svoje Disco může být skvělá zábava, tak to není hra pro každého. Ne nadarmo se dva předchozí kousky často nacházejí v sekci Hry pro dívky. Přeci jen jim je tento žánr mnohem bližší, než drsným chlápkům, co se nebojí chopit zbraně a vydat se vstříc dobrodružství. Pro tuto sortu hráčů má Goodgame studio nachystanou úplně jinou hru. Empire nás zavádí do nelítostného středověku, kde má lidský život cenu těch několika zlatek, co právě nesete u sebe. O tom, jak náročný byl život v této době, se dozajista nebude nikdo přít. Pokud se nenarodíte se zlatou lžičkou, máme zkrátka smůlu a jste odkázáni k životu v bídě. Nedá se tak ničemu divit, že se spousta chlapů rozhodla utéci nuznému životu farmáře naverbováním do armády. Velice záhy však přišli o poslední iluze, tato práce je možná plná adrenalinu, ale k bohatství jen tak někomu nedopomůže. Tedy pokud se nevyprofilujete jako geniální vojevůdce. To poté není až tak náročné udělat dojem na nějakého toho šlechtice, který si na vás vzpomene, když mu začíná téci do bot.
V pořádných potížích se v tuto chvíli nachází princ Vilém. Jeho zemi pustoší nájezdy loupeživých baronů. To je potřeba zastavit, jenže Vilém je již příliš starý, aby se v čele svých vojsk vydal do války. Schůdným řešením je tak angažování schopného velitele, co se tohoto úkolu se ctí zhostí. Hned v úvodu si tak vyzkoušíme obléhání hradu jednoho z baronů. A při síle Vilémovi armády nám nedělá větší trable si tento hrad podrobit. Za odvedenou práci získáváme glejt na vlastnictví hradu, čímž začíná nová epocha našeho života. Doposud jsme se nějak protloukali na vlastní pěst a náhle na naše bedra padá odpovědnost za všechny poddané. Těm musíme zajistit důstojné podmínky k životu. To však bez fungujícího hospodářství půjde jen stěží. Naštěstí nám Vilém poslal k ruce poradce, co nás provedou nástrahami hry. Tímto krokem si vývojáři v Goodgame Empire vypomohli se zakomponováním dějové linky. Ta je pojata humornou formou, takže ji do jisté míry člověk odpustí až přehnanou striktnost. De facto celé vylepšování hradu je svázáno zadanými úkoly. Takže jediná stránka, v níž má hráč naprosto volné ruce je vedení válek.
Budování empiru je protkáno nespočtem bitev
Základem každé strategické hry je neustálé válčení a je jedno, zda právě vypravujeme armádu na počítačem řízeného loupeživého barona či znepřáteleného hráče. Aby naše tažení byly úspěšné, je zapotřebí mít k dispozici silnou armádu. Avšak udržovat si velké množství útočných natož i obranných jednotek vyžaduje funkční hospodářství. Každá naverbovaná jednotka má jistou potřebu přísunu jídla. To je pro nás limitující mez, jelikož pokud by jsme se dostali do situace, kdy nám dojde v sýpkách zásoba jídla, tak armáda přestane mít motivaci pro nás dále pracovat a dezertuje. Dalším podstatným faktorem je přísun peněz. Při verbování mužů jim musíme vyplatit nějaký ten žold a vyslání armády na tažení také není zadarmo. O přísun financí se nám stará plnění úkolů, rabování dobytých hradů a zejména výběr daní. V tom bych viděl největší slabinu hry. V Goodgame Empire výběrčího neudělali příliš poctivého a tak je potřeba si striktně hlídat časy, kdy má být výběr daní dokončen. Pokud se zdržíme, tak zkrátka o část daní přijdeme. Tedy za předpokladu, že výběrčího neuplatíme rubíny. To do značné míry v pozdější fázi omezuje hráče, kteří hrají zdarma a do Empiru nehodlají nic investovat.
Propracovaný model dobývání Goodgame Empiru sedí
Každý hrad, na nějž plánujeme zaútočit, má své obránce. Ale co si budeme povídat i ta nejlepší obrana má své slabé místo. Je jen na nás jej najít a dokázat toho využít. Hned od začátku proto není na škodu se naučit využívat služeb špióna. Toho si můžeme najmout v krčmě a vyslat ho směrem k příštímu cíli. Pokud nebudeme mít přehnané nároky na podrobnost hlášení a nebude ho provázet smůla, tak se vrátí s hlášením o pohybu obraných jednotek. I přes veškerou opatrnost se však může stát, že špion padne do zajetí. V takovém případě se hráč dozví, že jsme u něj prováděli nějakou tu podvratnou činnost. To však v ideálním případě bude již ve chvíli, kdy bude naše armáda na pochodu. Následně můžeme využít špionova zjištění k nejoptimálnějšímu rozložení útočných vřav do tří směrů. Samozřejmostí jsou i obléhací pomůcky jako beranidla, žebříky a spousta dalších. Když se všechny tyto maličkosti seskládají tak, aby co nejdůmyslněji reflektovali pozice obránců, dá se celkem solidně eliminovat vlastní ztráty. A to při pozdější fázi hraní mohou být nezanedbatelné počty mužů, kteří by nám mohli chybět v tom následujícím střetnutí. Přeci jen naverbovat nové jednotky chvíli trvá a nepřítel nebude čekat, než doplníme stavy.